Wanted: Olof Olsson Bork, f 1781 i Stocksbo, Färila UPPDATERING - Han är nu hittad!

Efter mitt besök hos Västra Hälsinglands forskarförening i mars, fick jag en förfrågan från Ann-Marie Bergström Gunsth, som i många år sökt efter en försvunnen ana. Han hette Olof Olsson Bork och var husman i Stocksbo, Färila. I en husförhörslängd för 1827-1832 står att han för 2:a resan stöld dömts till fästning. Domen bör ha fallit tidigast hösten 1824 eller under våren 1825, då han inte varit med på några husförhör sedan dess. Men var hamnade han och för hur lång tid? Det blev en uppgift för mig att försöka lösa. 



Förstorad detalj ur husförhörslängden. 

Jag började med att söka efter honom i Justitiekanslerns bevarade fånglistor för både länshäktet i Gävle och det i Sundsvall, men där finns han inte noterad.* Troligtvis har han inte hållits häktad under den tid rättegångarna pågått. Alternativt har han varit placerad i ett häradshäkte, men därifrån finns inga förteckningar bevarade. Då häradsrättens domböcker ännu inte är digitaliserade för dessa år, så återstod att leta efter honom i de fångförteckningar som finns bevarade från Vaxholm, Kristianstad, Karlsten, Malmö och Ny Älvsborg. Det är ett digert material att ta sig igenom och jag kunde inte hitta honom någonstans. 

När hans maka Karin Halvardsdotter dör 1850, står hon titulerad som Fästningsfången Olof Borks hustru. Drygt 25 år har gått och han sitter då med andra ord fortfarande på fästning. Man kan konstatera att straffets längd inte på långa vägar stod i paritet till det begångna brottet - även om det möjligen var en grov stöld han dömdes för. 



Gåtan om var han hamnade, och när och var han dog återstår att lösa. Jag kommer aldrig sluta leta efter honom! Ni som letar efter andra fästningsfångar i arkiven - hjälp oss hitta också "Borken". 

 *Arkiv Digital: Justitiekanslerns arkiv, som har fånglistor för hela Sverige.


Uppdatering 2022-05-10

Av en ren slump när jag letade efter en helt annan person som häktats på Smedjegårdshäktet i Stockholm, så såg jag ett bekant namn i fånglistan för januari 1825. "Olof Olsson Bårk, Ankommen från Gefle för att afföras till Malmö Fästning. Den 17 januari är Bårk till fästningen afförd." Serendipety!


Då jag redan sen tidigare gått igenom samtliga fångrullor för Malmö fästning utan att hitta honom, återstod nu endast att försöka hitta honom i en dödbok för Malmö. Och där fick jag tyvärr se honom införd i Malmö slottsförsamlings dödbok redan år 1826. Han dog i vattusot* den 16 februari och jordfästes den 19 samma månad. Då det inte står något om begravning, så finns det skäl att anta att hans kropp efter jordfästningen avsändes till Anatomiska institutionen i Lund. 


* Vattusot var en dåtida benämning för onormal vätskeansamling i kroppen, eller ödem som vi kallar det för idag. Tillståndet var mycket vanligt för de med bristfällig kost, där mängden fett och kolhydrater var för litet. 

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Släktens svarta får!

"Det okuvade hälsingelynnet"

-Farmor var "Hälsingeskräckens” dotter